کتاب “شما مجبور نیستید روسری بپوشید” اثری از عبدالحکیم اورقی، اسلام‌شناس و فیلسوف آلمانی است که در سال‌های اخیر، بسیاری از مخالفان حجاب اسلامی در آلمان در بحث‌های مربوط به ممنوعیت حجاب به آن استناد می‌کنند. این کتاب که در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات کلادیوس در آلمان منتشر شده است، حجاب اسلامی را ظلمی از جانب مردان مسلمان نسبت به زنان معرفی می‌کند.

کتاب “شما مجبور نیستید روسری بپوشید” اثری از عبدالحکیم اورقی، اسلام‌شناس و فیلسوف آلمانی است که در سال‌های اخیر، بسیاری از مخالفان حجاب اسلامی در آلمان در بحث‌های مربوط به ممنوعیت حجاب به آن استناد می‌کنند. این کتاب که در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات کلادیوس در آلمان منتشر شده است، حجاب اسلامی را ظلمی از جانب مردان مسلمان نسبت به زنان معرفی می‌کند. سایت اسلامیشه تسایتونگ به تازگی در گزارشی مفصل به نقد این کتاب و تفکرات عبدالحکیم اورقی پرداخته است که در ادامه، ترجمه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

“شما مجبور نیستید روسری بپوشید” عنوان اثری از عبدالحکیم اورقی است که در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات کلادیوس در آلمان منتشر شد. اورقی از سال ۲۰۱۱، به عنوان مدیر بخش آموزش دینی و الهیات اسلامی در دانشگاه فرایبورگ فعالیت می‌کند. او در اثر بحث‌برانگیزش به حجاب اسلامی و موضوع پوشیدن روسری در جامعه آلمان پرداخته است. اورقی در این اثر، حجاب اسلامی را نتیجه ساختارهای مردسالارانه در جوامع مسلمان دانسته و آن را به عنوان " نمادی سیاسی " معرفی کرده است. آنطور که اورقی در این کتاب توضیح داده؛ پوشیدن روسری صرفا در جهت حفظ قدرت " مردان" صورت می‌گیرد. او همچنین حمایت مردان مسلمان از حجاب اسلامی را ظلمی آشکار و رنجی مادام‌العمر به زنان عنوان کرده است. اورقی معتقد است که مردان حامی حجاب اسلامی، جلوی رشد فردی و اجتماعی زنان مسلمان را می‌گیرند. او در بخش دیگری از کتاب خود حتی زنان مسلمان را به شورش علیه سیستم‌های مردسالارانه دعوت کرده است. اورقی این عمل را مسئولیت اخلاقی زنان مسلمان عنوان کرده و از آن‌ها خواسته تا از چنین مسئولیتی شانه خالی نکنند. این در حالی است که این نویسنده، به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خود، عمل نکرده و بدون شناخت کافی از تمام زنان مسلمان، در کتابش، آن‌ها را مورد نقد قرار داده است. این اسلام‌شناس آلمانی حتی به خود زحمت نداده تا نظر گروهی از زنان مسلمان درباره پوشیدن روسری را جویا شود. هر چند او در طول کتاب، بارها اعلام کرده که هیچ خصومتی با اسلام و مسلمانان ندارد، اما اثر او گویای همه چیز است.

مدیر بخش آموزش دینی و الهیات اسلامی در دانشگاه فرایبورگ حتی از احزاب حامی مسلمانان و گروه‌های اقلیت نیز انتقاد کرده است. این نویسنده در بخش‌هایی از کتاب، حتی نمایندگان جوامع اسلامی آلمان را نیز در گروه افراط‌گرایان و اسلام‌گرایان قرار داده است. البته نکته جالب اینجاست که او برای اثبات ادعاهای خود، هیچ‌گونه مدرک و سندی ندارد و در طول کتاب، تنها فرضیه‌های ذهنی خود را به عنوان واقعیت موجود در جامعه آلمان مطرح کرده و برداشت شخصی خود از دین اسلام را به عنوان واقعیتی علمی به مخاطب ارائه داده است.

به‌طور مثال، او در بخشی از کتاب، خود را به عنوان ناجی زنان مسلمانی معرفی کرده است. اورقی مدعی است که زنان مسلمان تحت شست‌وشوی مغزی قرار گرفته‌اند و تنها از روی ترس و اجبار روسری به سر می‌کنند. او نظام مردسالار جوامع اسلامی را عامل مشکلات زنان معرفی می‌کند. او مدعی است که از حقوق زنان مسلمان دفاع می‌کند، در حالیکه که خود هیچ حق انتخابی برای زنان مسلمان قائل نیست. این اسلام‌شناس آلمانی حتی زنانی را که به میل خود روسری می‌پوشند، دروغ‌گو و ترسو خطاب کرده است.

در ذهن عبدالحکیم اورقی، زنان سرکوب شده و نابالغ، محجبه هستند و زنان با اراده و آزاده، روسری به سر نمی‌کنند. برخی از کارشناسان حوزه مطالعات اسلامی معتقدند که او تنها به دلیل کینه‌های شخصی یا سیاسی، در کتاب "شما مجبور نیستید روسری بپوشید"، به مخالقت با حجاب اسلامی پرداخته است. از سوی دیگر، این نویسنده هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای درباره اینکه چرا زنان تحصیل‌کرده و باسواد مسلمان نیز حجاب اسلامی را انتخاب می‌کنند، ندارد و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تمام ادعاهای او بدون سند و ادله کافی مطرح شده است.

اورقی باید حق آزادی پوشش زنان مسلمان را به رسمیت بشناسد و به باورهای آنان احترام بگذارد. او نمی‌تواند باورها و عقاید خود را به عنوان حقایق علمی به جامعه تحمیل کند. در یک جامعه آزاد، زنان مسلمان نیز مانند سایر افراد جامعه، باید بتوانند با پوشش مورد نظر خود در جامعه رفت‌وآمد کنند و هیچ‌کس حق ندارد که این حق را از آن‌ها بگیرد.

برگرفته از سایت اسلامیشه تسایتونگ

لینک گزارش:

https://islamische-zeitung.de/ihr-muesst-kein-kopftuch-tragen-eine-kritische-rezension/

کد خبر 3966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =